Husbilsäventyret med LOTTA LARZON, RIPASSO NILZON & en BÜRSTNER SOLANO T650 2016-08-19 till 21.

 

Katastrof och nu är cirkusen igång!
OBS! 4 st A4-sidor att läsa!
Varför skulle vi till Gislaved?
Jo för att jag gick med i Bürstnerklubben på Facebook.
Min husbil är alltså en Bürstner Solano T650
och ge fasen i att fråga vad det står för, det tänker jag inte ens engagera mig i.
Ni förstår det troligen inte heller!!
Känns jag lite aggressiv nu kanske??
Ni kommer förstå mig och ni kommer försöka trösta mig ;)
Ja Gislaved för att en trevlig kvinna på Facebook upplyste mig om en ställplats där och att jag var välkommen dit.
Då tänkte jag Why not?
Liten utmaning och lite längre bort än Peters Hafströms och Maggan Pohls garageuppfarter.
Känner inte en kotte i Gislaved!
Våghalsigt med andra ord? Nej inte alls! Korkat? Nej inte det heller!
Avfärd ”sent” från Falckens väg, runt 17-18 tiden pga av VATTEN och KATTEN!!??
Plus en backkamera som precis bestämt sig för att inte fungera mera!
Lite krångel med vattnet redan på uppfarten hemma men vatten finns ju överallt så om det rinner ut hindrar det ju inte mig och Ripasso från en liten utflykt!!
Packade bilen med massor av mat och kläder.
Skulle kunna stanna borta 3½ vecka MINST.
In med Ripasso i bilen, men i ett obevakat ögonblick smet hon ut det lilla yrvädret!
Fick tag på henne ! I SVANSEN! Sen hade ju jag ont i magen i tre mil för att jag tyckte jag var hemsk.
Stannade till vid kiosken i Åled där jag också passade på att fråga hur långt det var till Gislaved.
De visste inte hur långt det var. Spelar roll??? Det är ju skyltat.

När jag sen kom till krysset i Torup så tänkte jag – jag kan ju inte köra förbi den här korsningen utan att ta kontakt med Hanna Friman & co som bor i Mjäla. 12 km från korsningen
Det var bra att jag gjorde det för de var hemma och jag var välkommen dit.
Japp så redan i Torupa-krysset ändrades mina våghalsiga planer.
Svängde in höger mot Rydöbruk och sedan höger mot Mjälahult.
Strax på plats!
I med kontakten och ut med rosévinet!
Sen blev jag bjuden på mat i Mjäla. Supergod kycklingkebab.
Mycket tjatter och fnitter blev det. Vilken tur att jag åkte dit.
På lördagsmorgonen fick jag kaffe och macka hos Tommy & Hanna
plus låna duschen(som de fick tillbaka).
Sen bar det då iväg mot Gislaved och ja, jag undrade också vad jag skulle i Gislaved att göra.
Det får vi aldrig reda på. Men köra dit blev något jag bara skulle!
Det var ju rätt onödigt kan man tycka för väl framme i Gislaved så hittade jag inte ställplatsen jag skulle till. Jag letade inte ihjäl mig men jag hann med att komma in på en återvändsgata!!!
Himla käckt och med tanke på att Ripasso redan visat sig vara en usel kartläsare så litade jag inte på att hon skulle kunna backa en husbil heller. UTAN backkamera dessutom!.
Ska köpa en ny. Får för mig att det är en förbaskat bra investering.
Även om jag inte tycker att man ska ”titta i backspegeln”!!!!
Jag snurrade runt ett tag, i denna världsmetropol.
Blev vimsigare än vanligt och det säger ju en del om situationen!!
Nåväl. GPS:en tog mig ut ur Gislaved . Good Bye!

Mot Ullared!!!
Hittade en camping UTAN el så jag tog en sväng bort till Ge-Kås
för att fundera över om jag verkligen skulle stanna här!?!?
Jodå. Istället för att köra förbi den här uppställnigsplatsen/campingen så körde jag in.
Betalade och tog en plats bland de andra husbilarna.
Lite (fruktansvärt mycket!)ensamt och ledsamt utan Mats.
Husbilar körs och ägs ju nästan uteslutande av par.
Nu får jag bilda par med Ripasso.
Det var sorgligt ett par timmar tidigare också. När jag körde där i skogen ensam. Då brast det och jag grät i 9 kilometer.
Så kommer det att bli många gånger framöver. Och jag gråter nu när jag sitter och skriver om det.
Husbilen är ju liksom Mats, Ripasso och Lotta.
En oslagbar trio som nu minskats ner till en duo och det värker i hjärtat och i själen.

MEN! Nu ska jag ta ett glas vin av flera anledningar!!
Ja för nu har halva campingens gubbar varit engagerade i mitt vattensystem på bilen.
En snubbe har sprungit och hämtat vatten med en vatten kanna.
OBS! det går 90 liter i tanken!!
En man har ställt in klockan och temperaturen.
Två man har krupit in i husbilens garage och letat efter kranar och ventiler.
Kan ni se detta scenario framför Er??? Jag kan berätta annars!!!
Ja och rattar, knappar, sladdar, termostater osv osv.
De har varit så måna om att hjälpa mig och att lära mig en massa saker!!!
Så gulliga! Jag är mest yr i mössan av all info.
När sen alla varit engagerade nån timma eller två, ja vad hände då?
Då smet Ripasso ut ur husbilen och det var vid det laget kolsvart ute.
Varför hon smet?? Jo för att grabbarna hade satt på alla kranar när de kollade vattnet och nu plötsligt kom det vatten från duschen och katten blev skraj och stack ut!!!!!!
Vatten från duschen och där står Ripassos kattlåda med KLUMPBILDANDE sand.
För att man lätt ska kunna lyfta bort kisset.
Nu hade hon plötsligt en låda som mest liknade en cementklump.
Inte lätt att sprätta över ”något” med cement!?!?!?
Så när det sprutade vatten överallt på min lilla toalett var jag tvungen att rusa in och stänga kranen och då stack katten ut.
Jaha och då blev det fart på tanterna på campingen också.
Dessutom började det ösregna och folk skulle gå och lägga sig men efter ytterligare 1 timmes kattletande var Ripasso och jag i säkert förvar.
Ripasso låg utslagen i framsätet.
Jag bytte till torra kläder och satte papiljotter i håret. Ingen el = ingen fön!
Det var det värt. Har lärt mig massor om husbilen idag!
Äntligen God Kväll och God Natt😨😱
Nästa morgon, förlåt förmiddag och Söndag, sov vi länge, men sen återkom gubbarna så fort jag drog ifrån gardinerna i framrutan. Hade jag sovit gott osv??
Yes och nu var det visst dags att kontrollera och lära sig energiförsörjning via solcellerna?!?!?!
Visste ens att jag hade solceller på taket. Men det hade jag minsann. En hel drös!
Sen visade de stolta upp sina slangar för mig!!! Ja så att jag skulle veta vilken vattenslang jag skulle välja när jag kom till Ge-Kås på eftermiddagen.
Ja, oj vad många bra tips jag fått på allt vad man behöver i en husbil.
Vet inte ens om det är lönt att jag lär mig min husbil för jag behöver nog en större bil så jag får plats med allt man MÅSTE ha med sig.
När de ändå var i farten plockade jag fram min kvinnliga list och påtalade den icke fungerande backkameran.
Har ni hört talas om att smida medan järnet är varmt? Det var hett nu!!!
Den ene mannen hoppade kvickt upp på förarplatsen och började rycka i kameradisplayen medan den andre höll sig utanför där bak och ryckte i kameran. Dock utan framsteg.
Däremot gav sig Ripasso tydligt, väldigt tydligt, tillkänna! Så kvinnligt att bajsa precis när vi behövde all hjälp vi kunde få. Att sedan skita i ”cement”(ja det hade ju kommit vatten i kattsanden när duschslangen sprutade vatten). Cement är inte vidare lyckat doftmässigt eftersom man omöjligt kan sprätta över och dölja vad som just hänt!!
Det luktade kattskit i precis hela bilen! Det gjorde inte saken bättre att hon helt ogenerat kom spatserande fram till förarsätet som en vandrande stinkbomb!!
Detta tilltag framkallade följande kommentar från snubben vid kameradisplayen: ”Du har kanske någon hemma som kan hjälpa dig med kameran” varpå han hoppade ut och tillade ”jag stänger dörren så att inte katten rymmer igen”! Just då hade hon gärna fått rymma en stund. Tills hon vädrat av sig. PUH! Fy bubblan Ripasso!
Jag såg hur snubben, Reine tror jag han heter, stod utanför och höll sig för näsan och jag är tacksam för att jag slapp höra vad han sa om Ripasso.
Vi som just fått igång de där snubbarna igen! Ingen backkamera!!
Ska vi nu bara kunna köra rakt fram??
Nej det är lugnt . Det finns stora backspeglar på sidorna.
Sen vädrade jag och städade husbilen och under tiden höll jag katten kopplad!!
Tänk vad mycket jag lärt mig de här två dagarna på en ställplats i Ullared(utan el!).
Ja och efter städningen så kokade jag kaffevatten så jag kunde få lite frukost i lugn och ro. Ja med Gasol och jag lovar att gasen är avstängd nu!
Sen var det dags att besvära de hjälpsamma herrarna igen!
Frågade om jag kunde få låna en kanna eller en slang eller en tratt så jag kunde fylla på vattentanken nu när ”vi” fått ordning på alla utsläpp och insläpp osv.
Självklart kom Tore(som jag fick veta att han heter) till undsättning med sin expanderbara slang. Tillika en sådan slang som jag senare under dagen införskaffade på Ge-Kås till det facila priset av 199 kr. 5 meter lång som kan dragas ut till 15 meter. Så himla piffigt!
Strax hade Tore fyllt min tank. Hyvens snubbe det där!
Toaletten tömde jag själv. Kände kanske lite, att där gick gränsen!!
Jag som bestämt att jag skulle använda offentliga toaletter för att slippa tömma!?!?
MEN ”nöden har som bekant ingen lag”. Att kissa i vägkanten som en hel karl fanns liksom aldrig som alternativ för en dam i min ålder. Så där fick jag ge mig emot mig själv. MEN endast kissning tillåten!. Det räcker att kattskrället förpestar bilen!
Nu var det dags för absolut sista rycket på den här campingen.
Hittade en vanlig 220v kontakt på en toalett så jag kunde föna till luggen lite.
Det kunde kvittat kan jag säga för 30 sekunder senare och svett av jobb var den lika krullig igen!
Tömma toan, diska upp, stänga av gasolen, stänga vattenpumpen, ”låsa” alla skåp och lådor, stänga garagedörren och bodelsdörren.

Ripasso & jag lämnar ställplatsen och vinkar adjö till gubbarna. Fruarna shoppade!
Mot Ge-Kås för att inhandla allt som vi fått tips om.
Det känns nästan som om det fanns en anledning till att jag aldrig hittade ställplatsen i Gislaved. Den markanta skillnaden var väl priset. I Gislaved var det gratis. I Ullared kostade det 90 kronor/natt. Plus 2000:- på Ge-Kås för allt jag plötsligt behövde till husbilen!
Glömde ju säga att det sista som hände på ställplatsen var, när jag skulle stänga dörren för sista gången på denna plats, att en geting kröp in under min ena arm och stack till utav bara f-n.
Det blev slutklämmen på den resan! En resa med sting!

På återhörande😉

Kommentera här: